BK21

사업성과

[논문] [참여교수 | 신진연구인력] 허준 | 김지현 (2021) 평생학습도시 사업 실행 과정에 나타난 성과와 한계 N

No.461734
  • 작성자 김지현
  • 등록일 : 2021.04.07 11:27
  • 조회수 : 371

평생학습도시 사업 실행 과정에 나타난 성과와 한계: G도 사례를 중심으로

Achievements and Limitations in the Lifelong Learning City Project Implementation Process: A Case of Province G.

 

평생학습사회 2021, vol.17, no.1, pp. 49-80 (32 pages)

DOI : 10.26857/JLLS.2021.2.17.1.49

발행기관 : 한국방송통신대학교 원격교육연구소

 

이지혜 /Lee Ji Hye 1 , 허준 /Joon Heo 2 , 김지현 /Jihyun Kim 3

1한림대학교 2영남대학교 3영남대학교

 

초록

 

본 연구는 지역평생교육 활성화를 목표로 시행 중인 평생학습도시 사업의 성과와 한계, 그리고 대안을 탐색하는 것을 목적으로 실시되었다. 이를 위하여 2018년 7∼8월 사이에 평생학습도시 전문가로서 정책 전문가 8명 과 현장 실무자 14명 등 총 22명의 전문가를 대상으로 7차에 걸친 개별면 담과 FGI를 통하여 자료를 수집하였다. 분석 결과, 평생학습도시 사업은 외연의 성장과 달리 내적으로 질적 성장을 이루지 못한 것으로 나타났다. 첫째, 평생학습도시는 개인의 학습 기 회 확장과 이를 뒷받침해 주는 평생교육 프로그램의 확대에 긍정적으로 기여하였으나, 주민 개인과 지역사회 공동체의 역량 성장을 위한 평생교육 프로그램의 질적 향상은 여전히 미약하다. 둘째, 지역사회를 기반으로 하는 평생학습도시 사업을 통해 의미 있는 지역 사례가 만들어지기도 하였 지만, 관 주도로 이루어질 경우 지역의 특성을 반영하는 데는 한계를 보인 다셋째, 평생학습도시 사업 확장에서 기초지자체의 참여는 양적 안정성 확보에는 기여하였으나, 지원체제가 불안정하고 전문 인력이 취약하여 평생학습도시의 미래는 불확실해 보인다. 본 연구는 평생학습 정책의 대표 사업인 평생학습도시 사업에 대한 성찰적 인식을 내부자의 목소리로 구성하였다는 데 의의가 있으며, 공언된 지향과 괴리된 실재에 근거하여 평생학습도시 사업이 다음 단계로 도약할 수 있는 단초를 제공할 것이다.

 

This study was conducted with the aim of exploring the outcomes, limitations, and alternatives of the Lifelong Learning City project being implemented with the aim of revitalizing local lifelong education. To this end, data were collected through 7 individual interviews and FGI for a total of 22 experts, including 8 policy experts and 14 on-site practitioners between July and August 2018. The analysis revealed three points. First, the lifelong learning city contributed positively to the expansion of individual learning opportunities and the lifelong education programs; however, the quality improvement of lifelong education programs for the capacity growth of individual residents and local communities is still weak. Second, meaningful local cases have been made through lifelong learning city projects based on the local community, but when it is led by the government, there is a limit to reflecting the the regional characteristics. Third, participation of the basic local governments in the expansion of lifelong learning city projects contributed to securing quantitative stability, but the future of lifelong learning cities seems uncertain due to the unstable support system and weak professional manpower. The significance of this study is that the insiders’ voice based on their own reflections on the Lifelong Learning City project was represented and that this research pinpointed the gaps between the claimed vision and the reality of the project, where we can take off to the next leve