BK21

사업성과

[논문] [참여교수] 이용상 (2020) 코로나19로 인한 언택트 시대의 온라인 교육 실태 연구. 교육과정평가연구 23(4) N

No.461733
  • 작성자 김진실
  • 등록일 : 2021.02.09 00:00
  • 조회수 : 352

코로나19로 인한 언택트 시대의 온라인 교육 실태 연구

 

교육과정평가연구

 

2020, vol.23, no.4, pp. 39-57 (18 pages)

 

이용상 영남대학교

신동광 광주교육대학교 

 

 

 

초록

 

본 연구에서는 대학생들의 온라인 교육 실태와 문제점을 파악하여 향후 온라인 교육 내실화 및 개선을위한 시사점을 도출하였다. 이를 위하여 영남권, 호남권, 충청권, 각 지역별 1개씩 총 3개 대학에 재학중인 학생을 대상으로 설문을 실시하였다. 설문에서는 대학생들이 2020학년도 1학기에 경험한 온라인수업 방식과 온라인 수업에 대한 불만 사항, 온라인 수업의 질 차이와 원인, 온라인 수업에 대한 선호도, 온라인 수업을 위한 정보통신기술 활용 능력과 온라인 수업에 대한 만족도, 그리고 향후 온라인 수업개선을 위한 보완점에 대해서 조사하였다. 설문 분석 결과 연구에 참여한 대학생들은 경험한 온라인수업은 동영상 강의 형태가 가장 많았으며, 교수나 과목에 따른 온라인 수업의 질 차이가 발생하는주원인으로 교수의 수업 준비도나 정보통신기기 활용 능력 차이 등 교수와 관련된 변인이 수업의 질차이 발생의 가장 큰 원인으로 인식하고 있었다. 학생들이 온라인 수업을 선호하는 이유는 온라인 수업자체가 갖는 장점 때문보다는 전염병 확산 예방 때문인 것으로 나타났다. 학생들은 또한 하드웨어활용보다 소프트웨어 활용에 대해 상대적으로 자신감이 떨어지는 것으로 나타났으며, 동영상 수업의만족도가 가장 높았고 과제물 중심의 수업 만족도가 가장 낮게 나타났다. 온라인 수업의 보완점에 대한의견 수렴 결과 서버 증설과 교수의 온라인 수업 역량 증진 및 다양한 콘텐츠 개발이 필요한 것으로나타났다. 본 연구에서는 이상의 결과를 종합하여 향후 온라인 수업 개선을 위한 시사점과 후속 연구를제언하였다.

 

ABSTRACT

The present study attempted to investigate the current situation and limitations of online classes implemented at the college level. To this end, a university located in the Yeongnam, Honam, and Chungcheong area was selected respectively, and students enrolled in these universities were requested to complete a questionnaire. The questionnaire consisted of various items related to online classes. Results showed that the most frequently used type of online class was asynchronous video lectures. The variables related to the instructor such as differences in class preparation level, ability to use information and communication devices were the most influential factors on the quality of online class. The findings also revealed that the most critical reason that the participants preferred online classes was not due to the advantages of online classes themselves, but it was due to the prevention of the spread of infectious diseases. The students were less confident in using software than using hardware, and the students’ satisfaction level of asynchronous video lectures was highest while the satisfaction level of the assignment-oriented lectures was lowest. Finally, the participants’ suggestions for improving online class included an expansion of the online web server capacity, instructors exhibiting more enthusiasm in online classes, and a variety of teaching and learning contents. Several implications can be drawn from the study.

Keywords: 온라인 수업; 코로나19 확산; 온라인 수업에 대한 인식
Keywords: Online class; COVID-19 pandemic; Perspectives on online classes