BK21

사업성과

[논문] [참여교수] 김재춘 (2020) 들뢰즈의 ‘감각들의 교육(학)’의 의미 탐색. 상담학연구: 초등교육연구 33(4) N

No.461732
  • 작성자 김진실
  • 등록일 : 2021.02.09 12:48
  • 조회수 : 362

들뢰즈의 ‘감각들의 교육(학)’의 의미 탐색

 

A Study of the Meaning of Gilles Deleuze's “Pedagogy of the Senses” Presented in Difference and Repetition

 

 

초등교육연구

 

2020, vol.33, no.4, pp. 31-54 (24 pages)

 

DOI : 10.29096/JEE.33.4.02

 

발행기관 : 한국초등교육학회

 

김재춘 /Gim Chae-chun

영남대학교

 

 

KCI등재

 

초록

 

이 연구는 들뢰즈가 말하는 ‘감각들의 교육(학)’이 어떤 것인지 밝히고, 이것이 지닌 교육적 함의를 탐색하기 위한 것이다. 들뢰즈가 『차이와 반복』에서 이야기하는 ‘감각들의 교육(학)’은 감성이라는 인식능력과 감각 대상인 기호라는 개념을 전제한다. 그래서 이 논문에서는 첫째, 감각 대상으로서 기호란 무엇이며 어떤 특징을 지니는지를 탐색할 것이다. 여기서는 주로 들뢰즈의 『프루스트와 기호들』에 제시된 기호론을 중심으로 논의를 전개한다. 둘째, 기호의 첫 번째 인식능력인 감성이 어떻게 정신을 뒤흔들면서 사유로 하여금 사유하기를 가능하게 하는지를 탐색할 것이다. 여기서는 주로 들뢰즈의 『차이와 반복』에 제시된 감성론을 중심으로 논의를 전개한다. 셋째, 들뢰즈의 감각들의 교육(학) 논의의 교육적 함의를 분석할 것이다.

 

The study is to clarify the meaning of what Deleuze calls a "pedagogy of the senses” and to explore its educational implications. A pedagogy of the senses, which Deleuze discusses in Difference and Repetition, presupposes the existence of the faculty of sensation and the signs which are the object of the sense. First, this paper explores what signs are as the object of the sense and what characteristics they have. In this part, the discussion mainly revolves around the theory of signs presented in Deleuze's Proust and Signs. Second, it explores how the faculty of sensation as the first faculty sensing signs, can shake the soul and enable thought to think. The discussion here mainly focuses on the theory of sense presented in Deleuze's Difference and Repetition. Third, it analyzes the educational implications of Deleuze's pedagogy of the senses.