BK21

사업성과

[논문] [참여교수] 이윤주(2022) 중․고등학생 축구선수를 위한 긍정심리자본 향상 집단상담 프로그램 개발 연구: 한국심리학회지:학교 19(2) N

No.4037034
  • 작성자 BK21 사무국
  • 등록일 : 2022.09.19 13:45
  • 조회수 : 204

중․고등학생 축구선수를 위한 긍정심리자본 향상 집단상담 프로그램 개발 연구


A Study Development of Group Counseling Program to Improve the Positive Psychological Capital for Middle and High School Soccer Players



약어 : 한국심리학회지:학교


2022, vol.19, no.2, pp. 159-185 (27 pages)


DOI : 10.16983/KJSP.2022.19.2.159


발행기관 : 한국심리학회산하학교심리학회


1영남대학교

2영남대학교


초록 열기/닫기 버튼

본 연구의 목적은 중․고등학생 축구선수의 긍정심리자본 향상을 위한 집단상담 프로그램을 개발하고, 그 효과를 검증하는 데 있다. 이를 위해 Luthans(2002)의 긍정심리자본 이론을 기반으로 하여 긍정심리자본 향상 프로그램을 개발하였으며 목표 수립, 프로그램 구성, 예비 연구, 프로그램 실시 및 개선의 4단계를 거쳐 체계적인 개발 절차로 프로그램을 구안하였다. 울산광역시 프로산하 유소년팀에 소속된 중․고등학생 축구선수 80명을 대상으로 실시한 요구조사 결과와 선행연구를 바탕으로 8회기 긍정심리자본 향상 집단상담 프로그램을 구성한 후, 전문가 내용타당도 검증을 받아 수정 및 보완하였다. 연구대상은 울산광역시 프로산하 유소년팀에 소속된 중학생 축구선수 2학년 10명, 고등학생 축구선수 2학년 9명이며, 중학생 축구선수 1집단과 고등학생 축구선수 1집단으로 구성하여 긍정심리자본 향상 집단상담 프로그램을 1주당 2회기씩 총 8회기를 실시하였다. 연구방법은 대응표본 t검정을 통해 측정도구별로 사전-사후검사 효과검증을 하였고, 그 결과 두 집단 모두 긍정심리자본과 스포츠 수행전략(심리기술), 주관적 행복감에 있어 유의미한 향상이 있는 것으로 나타났다. 특히, 긍정심리자본의 경우에는 하위요인에서도 두 집단 모두 유의미한 향상이 있는 것을 확인하였으며, 스포츠 수행전략(심리기술)의 하위요인에서는 고등학생 축구선수 집단이 모두 유의미한 효과가 나타난 것을 확인하였다. 이러한 결과를 토대로 본 연구에서 개발된 ‘중․고등학생 축구선수를 위한 긍정심리자본 향상 집단상담 프로그램’이 지니는 의의와 더불어 연구가 지니는 제한점, 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다.


This study was conducted to determine the elements that would increase the effectiveness of a group counseling program for improving the positive psychological capital of middle and high school soccer players. To this end, a group counseling program for increasing participants’ positive psychological capital was developed based on Luthans’ (2002) positive psychological capital theory. The program was developed through a systematic development process that included four stages: goal-setting, program composition, preliminary research, and program implementation and improvement. Based on the results of a needs survey given to 80 players on the youth soccer team belonging to the Ulsan professional soccer team and previous research, the program was composed of eighth session. The validity of the program’s content was verified by experts after which it was corrected and supplemented. This study’s participants were 10 second-year middle school students and 9 second-year high school students on the youth football team belonging to the Ulsan professional soccer team. The middle school and high school students participated in a group counseling program for improving their positive psychological capital separately. The program was conducted twice per week for a total of 8 sessions. A pretest-posttest design was used for each measurement tool and the results were analyzed using paired sample t-tests. The results showed that there was a significant increase in the positive psychological capital; performance strategies, as measured by participants’ psychological skills; and subjective happiness in both groups. In particular, in the case of positive psychological capital, a significant improvement was confirmed in both groups in the subfactor, and in the subfactor of test of performance stratagies(psychological skills), a significant effect was found in all high school soccer players group. This paper discusses this study’s significance, its limitations, and suggestions for follow-up research.