BK21

사업성과

[논문] [참여교수] 김병주(2022) 대입 학생부종합전형의 공정성 분석: 교육 기회균등 측면에서: 고등교육 5(1) N

No.4037027
  • 작성자 BK21 사무국
  • 등록일 : 2022.09.19 13:04
  • 조회수 : 187

대입 학생부종합전형의 공정성 분석: 교육 기회균등 측면에서


Analysis on the Fairness of the Comprehensive Screening using School Records for College Entrance



2022, vol.5, no.1, pp. 109-134 (26 pages)


DOI : 10.22838/jher.2022.5.1.109


발행기관 : (사)한국대학교육협의회


1영남대학교

2영남대학교


초록 열기/닫기 버튼

본 연구는 학생부종합전형의 공정성을 교육 기회균등 측면에서 분석하고 대입 전형의 공정성을 다양한 관점에서 논의하는데 그 목적을 두었다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반고 출신 지원자들에서 학생부종합전형 등록자 비율과 지원자 비율의 차이인 (E) 점수와 전체 전형 지원 비율 등록자 비율과 지원자 비율의 차이인 (F) 점수의 차이를 나타내는 (G) 점수가 대체로 양수로 나타났고 자사고 출신 지원자들에서 (G) 점수가 대체로 음수로 나타났다. 둘째, e 대학교의 경우 일반고는 (G) 점수가 양수, 과학고, 외국어고, 자사고의 경우에는 (G) 점수가 음수가 많이 분포하는 것으로 나타났다. o 대학교의 경우 일반고와 자사고의 (G) 점수는 1개 년도를 제외하고 모두 양수로 나타났고 과학고, 외국어고, 국제고는 (G) 점수가 모두 음수로 나타났다. j 대학교의 경우 과학고의 (G) 점수는 모두 양수, 일반고의 (G)점수는 1개 년도를 제외하고 모두 양수로 나타났고, 외고, 국제고와 자사고의 (G) 점수는 모두 음수로 나타났으나 1.0을 넘어서는 경우가 매우 적어 전형에 따른 입시결과가 고교 유형별로 차이가 있다고 보기는 어렵다. 자사고나 특목고 등 특정 고교에 유리하다는 언론 등의 우려와는 달리 일반고가 학생부종합전형에서 불리하지는 않았으며 더 많은 고교 출신의 학생들이 대학에 입학하는 것으로 나타나 학생부종합전형을 통해 교육의 기회균등이 실현되고 있다는 것을 확인할 수 있었다. 대입전형의 교육 기회균등을 실현하느냐의 여부는 대입전형의 공정성을 논의할 때 반드시 고려되어야 할 것이다.


The purpose of this study is analyze the fairness of the comprehensive screening using student records in terms of equal educational opportunities and to discuss the fairness of the college entrance screening system from various perspectives. The results of analysis are as follows. First, the G score, which represents the difference between the E score, which is the difference between the student register and the applicant rate, and the F score, which is the difference between the registration rate and the applicant rate, was generally positive and negative. Second, in the case of E-university, general high schools have a large distribution of G scores in positive, in the case of scientific high schools, foreign language high schools, and autonomous private high schools have a large distribution of G scores in negative, In the case of O-university, the G scores of general high schools and autonomous private high schools were all positive except for one year, and science high schools, foreign language high schools, and international high schools were all negative. In the case of J-university, all the G scores of science high schools were positive except for one year, and all the G scores of foreign language high schools, international high schools, and autonomous private high schools were negative, but they often exceed 1.0. Contrary to the media’s concerns that it is advantageous for certain high schools, such as autonomous private high schools and specialized high schools, more high school graduates were admitted to universities, indicating that equal opportunities for education were realized. Whether to realize equal educational opportunities in the college entrance exam should be considered when discussing fairness in the college entrance exam.