BK21

사업성과

[논문] [참여교수] 조규락(2021) 학교폭력 사례기반추론(SV-CBR)시스템의 개발과 지식공유: 교육정보미디어연구 27(3) N

No.1679350
  • 작성자 장휘창
  • 등록일 : 2022.03.02 15:04
  • 조회수 : 245

학교폭력 사례기반추론(SV-CBR)시스템의 개발과 지식공유


The Design and Development of School Violence Case-Based Reasoning System and Knowledge Sharing


교육정보미디어연구


2021, vol.27, no.3, pp.949-977(29 pages)


DOI : 10.15833/KAFEIAM.27.3.949


조남옥 ( Nam-ok Cho ) ;  조규락 ( Kyoo-lak Cho )


초록


본 연구의 목적은 학교폭력 업무 초보자가 겪는 스트레스와 심리적 부담을 경감하기 위한 도구로써 SV-CBR시스템을 설계하고 개발하고, 사용자들의 지식공유는 어떠한가를 탐색하는 데 있다. 연구문제는 다음과 같다. 첫째, SV-CBR시스템 설계와 개발의 결과는 어떠한가? 둘째, 개발된 SV-CBR시스템에 대한 사용자 반응은 어떠한가? 이를 위해 본 연구는 SV-CBR시스템을 설계·개발 연구방법론의 단계에 따라 설계하고 개발하였다. 첫째, SV-CBR시스템 설계를 위해 연구문제를 정의하고 선행연구와 문헌조사를 통해 학교폭력 사례베이스 구성에 필요한 항목을 고찰하여 설계 원리를 도출하였다. 둘째, SV-CBR시스템 도입에 관한 실태파악과 요구조사 문항을 개발하여 전문가 검증을 받은 후 설문조사를 실시하였다. 이를 반영하여 사례선정, 색인, 사례베이스, 화면 및 코드를 설계하였다. 셋째, 이러한 설계를 기반으로 SV-CBR시스템을 개발하고 전문가 검증을 받았다. 넷째, 개발된 SV-CBR시스템을 이용한 사용자의 지식공유는 어떠한가를 탐색하기 위해 질문지 문항을 개발하여 전문가 검증을 받은 후에 반응평가를 실시하였다. 끝으로, 반응평가 결과를 참고하여 개발된 SV-CBR시스템을 수정·보완하였다. SV-CBR시스템에 대한 유용성, 효과성, 만족도의 반응평가 결과, 전문가와 교사는 초보자와 심리상담사 보다 높게 평가하였다. 본 연구를 통해 SV-CBR 시스템은 사례를 공유하게 함으로써 학교현장에서 학교폭력 담당자 간 발생하는 학습전이를 돕고 문제해결을 위해 필요한 유사한 사례를 추론하는 데 도움이 된다는 것을 알 수 있었다. 


The purpose of this study is to design and develop SV-CBR system as a tool to reduce the stress and psychological burden of beginners in school violence work and to explore how users share knowledge. The research questions are as follows: First, what are the results of the design and development of SV-CBR system? Second, what are the user’s reactions on the developed SV-CBR system? For the purpose of the study, the SV-CBR system was designed and developed according to the design and development research method, including first, the research questions were defined for the design of the SV-CBR system and the design principles were derived by examining the items necessary for the composition of the case base of school violence through previous studies and literature review; second, the survey was conducted after the expert verification by developing the question of the actual condition and the needs analysis on the introduction of the SV-CBR system. Reflecting this survey result, case selection, index, case base, screen and code were designed; third, SV-CBR system was developed and expert verification was obtained; fourth, to explore the knowledge sharing of users using the developed SV-CBR system, questionnaire questions were developed and the response evaluation was conducted after expert verification; finally, the developed SV-CBR system was modified and revised by referring to the response evaluation results. As a result of the response evaluation of usefulness, effectiveness and satisfaction for SV-CBR system, experts and teachers evaluated it higher than beginners and psychological counselors. The study was found that the SV-CBR system helps occur learning transfer among school violence staffs in the school by making them share cases and is helpful to infer similar cases necessary for solving problems.